Att bli en vegetarian


Jag har bestämt mig för att bli vegetarian. Detta mötte en del motstånd från Tuva. Förståeligt nog, eftersom jag har förmågan att sätta mig in i hennes situation. Vi äter cirka alla middagar tillsammans, och hon har inte valt att ge upp kött. Dessutom gillar vi mat väldigt mycket båda två, och lägger (relativt) mycket tid i att både planera, laga och äta god mat. Självklart är det en förändring som påverkar henne också, det förstår jag. Men nu har jag tänkt på det här länge. Det är nåt jag vill, och jag har bestämt mig för att börja processen. Det är så att jag äter inte speciellt mycket kött i utgångspunkten (eh, time will tell, när jag ska sluta), och jag kommer att fortsätta äta fisk.
Jag har dessutom insett att det är viktigt för mig att inte äta kött pga djurens välbefinnande. Det känns dumt att människan ska döda djur, föda upp dem på dåliga villkor och sedan tjäna pengar på att andra vill äta dem. Jag har insett att just den biten vill jag inte vara en del av. Det är ett litet statement of mine.

The execution…
Hur går det då, undrar du? Jag bestämde mig förra tisdagen. Sa det högt tisdag kväll. Kände att jag var redo att give it a try. Både onsdag, torsdag och fredag åt jag kött. Och lördag, när jag tänker efter. Ingen av dem måltiderna lagade jag själv. Men, jag hade kunnat undvika kött i åtminstone 2 av tillfällena. Ändå vill jag påstå att jag har startat, och att jag tänker på mig själv som en kommande vegetarian.
Jag har verklighen insett att det är något jag vill, samtidigt som jag förstår att det kommer att kräva en del av mig. Men jag är beredd.

Jag kan steka ägg i samma stekpanna som T lagat bacon, men jag behöver inte äta bacon själv. Jag kan massa goda recept som innehåller kött/ skinka, där jag kan byta ut det till fisk eller grönsaker, kanske bönor? Om jag är bjuden på middag behöver jag inte be kocken att laga en speciell rätt till mig. Jag kan välja bort nåt som serveras, eller till och med att ha med mig nåt eget? I början kanske jag äter kött, om det är enda alternativet på middag, vi får se.
I värsta fall får jag väl bjuda ut på restaurang lite oftare, så T kan få en blodig stek om det nu är så viktigt för henne..
Det viktigaste med det här beslutet är att det känns som att jag gör rätt! Och det känns så bra.

Jag tror absolut att det finns saker jag kommer att sakna. Cypriotisk kebab är ju väldigt gott. Och jag som älskar indisk mat!! Herregud, det kom jag på nu, det är ju typ bara lamm som jag äter på indiska restauranger.. Tacos är nåt jag gillar mycket också. Och det är klart, att det finns massa andra rätter som jag gillar, som innehåller kött.
Men så här, jag tror att uppoffringen är mindre än vad jag får tillbaka av att ta detta val.
-Att även om jag kommer att sakna kött, så känns det bättre att jag inte bidrar till att djur inte har det bra. Jag vill inte se en till film eller artikel om djur som missköts, och veta att jag inte gör nåt för att stoppa det.

Så det är vad jag har bestämt mig för, här i Oslo.

För övrigt kan ni hålla tummarna för mig, för på onsdag ska jag lämna in min första uppgift i skolan. Det är historia, och vi håller på med antiken. Grekerna, romarna och hur det som hände då påverkat oss i dagens samhälle blaha blaha.. Jag känner mig som världens dummaste (på rikitgt, väldigt obehaglig känsla), och inser att jag måste lägga ner tid på det här. Så jag ska det. Men fy vad svårt det är! Hoppas min ”study smart” bok kommer snart så jag kan få lite tips.

Om Kristin

Svensk sen 1984, bosatt i Norge sen 2004. Glad, vuxen, kär och ambitiös. Bloggar om allt och ingenting, ibland mer seriöst än annars.
Detta inlägg publicerades i Big city life. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att bli en vegetarian

  1. Tante Jul skriver:

    Kom til meg og spis linsesuppe!
    Eller grønn ertesuppe, eller maissuppe.
    Eller noe sånt.
    Tuva kan få kylling inntil 🙂

  2. Kristin skriver:

    Det låter trevligt! Hoppas få till ett besök snart 😉

Lämna en kommentar