Hyttetur!


Vi har inget bra svenskt ord för det norska hyttetur, som betyder att åka till en hytte, alltså stuga. Vi kan jämföra det med att säga att vi ska åka ‘till landet’ (ev ‘till stugan’ men det används väl inte mycket nuförtiden), men jag tycker ändå inte att det har samma innebörd. Hyttetur är ett mycket bättre ord, och det har egentligen inte så mycket att göra med vad det är för typ av hytte, vart den ligger eller vad man ska göra där.. Det är ju typ egentligen bara ett sätt att säga att vi ska åka bort och bo nån annanstans en stund. Ok, slut på dagens norskalektion!

Idag efter jobb ska vi (6 eller 8 tjejer, inte helt klart hur många vi blir tror jag) åka på hyttetur. Dvs, vi ska åka till ett hus med alla faciliteter som ligger en timme söder om Oslo som M’s föräldrar äger. -My kind of hyttetur! Vi ska laga mat, dricka vin och spela spel. Kanske promenera vid något vatten eller annat festligt. Jag och T har tänkt ut att vi borde ha spelturnering, så det kan ta ett tag att plöja sig igenom bezzerwizzer, alias, cranium och oggachacka (eller hur de nu stavar det, det är ett spel där man ska gissa låttexter).. Men skönt ska det bli.

Idag är det fredag! Och solen skiner och allt känns bra. Och jag har bara nästa vecka kvar att jobba innan vi sticker till New York en hel vecka. Aldrig ska jag sluta resa, gud som jag gillar det!

En till bra sak; enligt skatteverket ska jag få flera tusen tillbaka iår, och det är innan vi fört över halva banklånet på mig! (Första år jag får skattelättnad pga lån: ge mig mer vuxenpoäng) Jag brukar alltid få pengar tillbaka, men nu blir det extra mycket. Ok det är bara pengar, men oj vad det känns skönt. Pengar är bra att ha! Dessutom är jag är duktig på att göra roliga saker för pengarna.

Om Kristin

Svensk sen 1984, bosatt i Norge sen 2004. Glad, vuxen, kär och ambitiös. Bloggar om allt och ingenting, ibland mer seriöst än annars.
Detta inlägg publicerades i Big city life. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar